Îmi place să citesc și îmi place să călătoresc. Așa că de ce să nu combin aceste pasiuni? În ultima vreme am ales lecturi care să mă poarte către colțuri îndepărtate de lume, reușind astfel să le înțeleg o parte din istorie și cultură. Așadar, în acest articol vă invit să descoperim împreună Fetele din Shanghai, un roman impresionant care ne poartă pe urmele a două surori născute în China și care ne dezvăluie greutățile și suferințele cu care acestea se confruntă în perioada celui de-al Doilea Război Mondial și nu numai.

fetele din shanghai

Pe Lisa See am descoperit-o odată cu romanul Floare de Zăpadă și Evantaiul Secret și am aflat atunci de dragostea pe care o poartă Chinei și de munca depusă pentru a-și documenta scrierile. După ce am cunoscut detalii despre viața femeilor în perioada în care acestora li se legau picioarele de la vârste fragede pentru a putea păstra dimensiunile mici și forma crinilor aurii ce le-ar fi garantat căsătoria, mi-am dorit mai mult. Am vrut să cunosc și o altă față a Chinei, iar o istorisire despre Shanghai a fost binevenită. Știam deja că acest oraș are un statut aparte și, așa cum mi-am imaginat, devenise un loc în care oamenii aveau impresia că trăiesc ca în Occident, că au lăsat în urmă China tradiționalistă.

Fetele din Shanghai este o carte care te cam ține cu sufletul la gură. E scrisă din perspectiva uneia dintre surori, Pearl și descrie multe trăiri și evenimente dureroase. După o viață aparent fără grijă până la 20 de ani, totul începe să se năruie ușor, ușor, odată cu debutul războiului dintre China și Japonia, dar și din pricina unor greșeli făcute de tatăl celor două fete. Sunt nevoite să se descurce singure și să facă față unor situații pentru care nu erau deloc pregătite, însă rămân întotdeauna recunoscătoare pentru faptul că sunt împreună.

carte

După fuga de război din China, drumurile duc spre America, unde se așteptau să găsească luxul mult visat, însă nu este deloc așa. Sunt supuse unor încercări din ce în ce mai dure, cărora reușesc să le țină piept, însă care lasă urme adânci în suflet. În plus, viața chinezilor în America din perioada de după război nu este deloc ușoară. Sunt aproape forțați să rămână în Cartierul Chinezesc și orice încercare de a se integra printre americani este practic imposibilă pentru ei. În același timp, nenorocirile par să se țină lanț de Pearl, iar eu am așteptat pe tot parcursul cărții momentul în care lucrurile se liniștesc și îi va fi bine. Dacă asta se întâmplă sau nu până la final, vă las pe voi să descoperiți.

Mi-a plăcut felul în care am fost ținută mereu în suspans, neștiind ce va urma. Cartea prezintă parcursul a aproximativ 20 de ani din viața celor două fete, insistând pe unele momente cheie. Uneori sunt descrise cu lux de amănunt ore și zile, alteori se trece rapid peste câțiva ani din viață. Se prezintă detalii legate de veșminte, mâncare și felul cum relaționează oamenii, astfel că putem afla multe despre cultura chinezească și despre modul lor de viață. Este o carte plină de arome și culoare, care a reușit să mă facă să trăiesc alături de personajele sale, să simt durerea, dar și fericirea atunci când ea se arăta uneori.

Dacă v-a plăcut ideea cărții Fetele din Shanghai și doriți să faceți o scurtă incursiune în China anilor 1940, o puteți găsi pe site-ul editurii All, la prețul de 26 lei.